MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „ÎNV. GÂLGĂU IOSIF” PĂGAIA
COM. BOIANU MARE
JUD.BIHOR
TEL/FAX 0359428940
Elaborat: Septembrie 2016
Revizuit : 04.10.2019
Dezbătut/Avizat CP: 09.10.2019
Aprobat CA :10.10.2019
Nr.869 din 10.10. 2019
PLAN DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
2016-2020
Septembrie 2016
CUPRINS
- ARGUMENT
- CONTEXT LEGISLATIV
- PREZENTAREA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT
- DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
- Diagnoza mediului intern
- Diagnoza mediului extern
- ANALIZA SWOT
- Resurse curriculare
- Resurse umane
- Resurse materiale și financiare
- Resurse comunitare
- ANALIZA PESTE
- CONCLUZII ÎN URMA DIAGNOZEI
- STRATEGIA
- Misiune, viziune, valori, motto
- Ținte strategice
- Opțiuni strategice
- Resurse strategice/programe, activități/rezultate/criterii de evaluare/indicatori de realizare
- PLANIFICARE OPERAȚIONALĂ A IMPLEMENTĂRII STRATEGIEI
- MONITORIZAREA ȘI IMPLEMENTAREA PROIECTULUI
PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
- argument
PROIECTUL DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ AL UNITĂŢII ŞCOLARE este documentul şi instrumentul de lucru necesar, asigurând o imagine reală şi o analiză a ceea ce este şcoala, şi proiectează pe termen lung activitatea viitoare, pe baza unor repere clare. Scopul Planului de Dezvoltare Instituţională este să contribuie la ameliorarea permanentă a calităţii învăţării şi predării printr-un proces de planificare continuă, regulată, evaluare şi revizuire. Premisa fundamentală a ofertei manageriale este aceea că învăţământul, în general, trebuie să joace un rol fundamental in consacrarea unei economii globale (global economy), a unei societăţi globale a cunoasterii (knowledge society) si a unei societăți a învățării pe tot parcursul vieții (lifelong learning society ). Cel mai important factor de schimbare este capacitatea de a inova, precum și disponibilitatea de a coopera, de a interconecta activități performante și competitive din sfera cunoașterii, din economie, din viața comunității.
Perioada 2016-2020 pentru care am elaborat acest proiect este necesară şi suficientă pentru stabilirea unor obiective care să depăşească durata unui ciclu de învăţământ în aşa fel încât obiectivele propuse să poată fi evaluate şi confirmate. Asigură astfel progresul, evoluţia şi înregistrarea unor rezultate pozitive pe traiectoria Cine suntem? Unde ne aflăm? Ce schimbări se impun? Cum vom reuşi să le realizăm? Ce valori ne susţin? Cine sunt beneficiarii schimbărilor? Concentrează atenţia asupra finalităţilor educaţiei: dobândire de abilităţi, atitudini, cunoştinţe,aptitudini, credinţe şi valori. Asigură concentrarea tuturor domeniilor funcţionale ale managementului: Curriculum, Resurse material financiare, Resurse umane, Relaţii sistemice şi comunitare.
Asigură coerenţa transpunerii strategiei pe termen lung a şcolii într-o listă de obiective pe termen scurt, ce pot fi uşor înţelese şi monitorizate. Favorizează creşterea încrederii în capacităţile şi forţele proprii; asigură dezvoltarea personală şi profesională. Dezvoltă parteneriatele din interiorul şi exteriorul unităţii şcolare, implicând în educaţie mai mulţi factori ( familie, comunitate, instituţii educaţionale ).
II.CONTEXT LEGISLATIV
Proiectul de dezvoltare instituţională a fost conceput, având la bază:
- La nivel european Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV, Educație; Concluziile Consiliului din 12 mai 2009 privind un cadru strategic pentru cooperarea europeană în domeniul educației și formării profesionale (”ET 2020”); Instrumentele Structurale ale Politicii de Coeziune Economică și Socială a Uniunii Europene;
- La nivel național, județean/local Legea 1/2001 – Legea Educației Naționale, cu completările și modificările ulterioare; Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unitățile de Învățământ Preuniversitar, aprobat prin OMEN nr.5115/15.12.2014; Programul de Guvernare, capitolul 13. Educație; Legea nr.87/2006 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/12.07.2005 privind asigurarea calității educației; Legea 35/2006 privind creșterea siguranței în unitățile de învățământ; Raportul de analiză a activităţilor desfăşurate în Şcoala Gimnazială „înv. Gâlgău Iosif” Păgaia ;Ordine, note, notificări și precizări ale Ministerului.
III.PREZENTAREA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT
Scurt istoric al şcolii: Școala Gimnazială „înv Gâlgău Iosif” Păgaia a fost înființată în anul 1868 ,inițial ca școală confesională- în care învățătorul era plătit de către locuitorii satului. Anul 1868 este anul oficial al înființării școlii, dar școala a funcționat ca și alte școli în tinda bisericii. Școala veche a fost o construcție slabă ,6/5m compusă din tindă și o cameră cu pardoseală din pământ. Școala nouă s-a construit în perioada 1946 -1952. În prezent ea a fost reabilitată în totalitate dispunând de condiții foarte bune de instrucție și educație dispunând de mijloace moderne de învățământ; calculatoare ,internet ,telefon, fax, , încălzire centrală, mobilier nou, apa rece, grup sanitar modern etc. De amintit este faptul ca școala din localitatea Păgaia după construcția nouă din 1952 a devenit „ ȘCOALA CERCUALĂ „ în sensul ca aicea erau aduși la școală și elevii din satele învecinate, care nu dipuneau de spații școlare . În ideea aceasta pe lângă școală a funcționat un internat cu cantină , evident în diferite locații.
Denumirea oficială a şcolii: ȘCOALA GIMNAZIALĂ „ ÎNV. GÂLGĂU IOSIF’’ PĂGAIA
Structuri: Școala primară nr. 1, Boianu Mare, G.P.N. nr. 2 Păgaia, G.P.N. nr.1 Boianu Mare .
Adresa:Școala gimnazială „înv Gâlgău Iosif” Păgaia ,com. BOIANU MARE, tel/fax 0359428940 ,e-mail: pagaiascoala@yahoo.com .
IV.DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN
- Diagnoza mediului intern
CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ
Se caracterizează printr-un ansamblu de trăsături având ca valori dominante cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, ataşamentul faţă de copii, ataşament faţă de profesie, entuziasm şi dorinţa de afirmare.
Sunt însă şi cazuri de individualism, competiţie, rutină, conservatorism şi automulţumire.
Regulamentul intern a fost elaborat prin consultarea tuturor factorilor interesaţi şi prin respectarea normelor din Regulamentul de Organizarea si Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar. În conţinutul Regulamentului Intern sunt cuprinse norme privind activitatea cadrelor didactice, a personalului auxiliar şi a personalului nedidactic.
În ceea ce priveşte climatul organizaţional putem afirma că este un climat deschis, caracterizat prin dinamism şi angajare, relaţiile dintre cadre fiind colegiale, de respect şi de sprijin reciproc.
Directorul şcolii colaborează bine cu membrii colectivului, ţine seama de sugestiile acestora şi ia decizii cu privire la reducerea disfuncţiilor semnalate în activitatea şcolii. Toate aceste aspecte se reflectă pozitiv în activitatea instructiv-educativă şi în conduita cadrelor didactice.
Resurse umane
- Elevi
În şcoală sunt instruiţi şi educaţi 143 elevi și copii provenind din structurile arondate, repartizaţi în 9 clase: la învățământul preșcolar 2 grupe mixte , la învățământul primar 4 clase şi la învățământul gimnazial 3 clase.
În ultimul an numărul de elevi este constant.
Rata abandonului şcolar: 0%.
Ponderea elevilor cu rezultate bune şi foarte bune: 75%.
- Cadre didactice
Şcoala are încadrate 13 cadre didactice, dintre care 10 sunt titulare,3 sunt suplinitori calificați.
Din cele 13 cadre didactice angajate, 9 cadre didactice au gradul didactic I, 2 cadre didactice are gradul didactic al II-lea și 2 cadre didactice sunt debutante.
- Personal didactic auxiliar
Este format dintr-un secretar și un administrator financiar de patrimoniu cu ½ normă.
- Personal nedidactic
Activitatea de administraţie este asigurată de 1,5 îngrijitori de curațenie.
- Resurse materiale
Activitatea de instruire şi educare a elevilor la nivel de școală cu personalitate juridică se desfăşoară în mai multe locații: Școala Gimnazială ,, înv. Gâlgău Iosif” Păgaia, Școala primară nr.1 Boianu-Mare, G.P.N. nr. 2 Păgaia și G.P.N. nr. 1 Boianu –Mare.
Şcoala este prevăzută cu apă curentă, canalizare, grupuri sanitare modernizate, încălzire centrală, iluminat natural şi artificial.
Sălile de clasă sunt dotate cu mobilier nou, modern, iar procesul de predare-învăţare se desfăşoară prin folosirea unui bogat material didactic, a 14 calculatoare, 2 copiatoare, 3 videoproiectoare cu ecran, diferite planșe și alte materiale didactice necesare desfășurării procesului instructiv-educativ.
Şcoala este dotată cu telefon, fax, cablu TV și internet.
Sursele de finanţare ale şcolii sunt: Consiliul Local Boianu Mare,Consiliul Reprezentativ al Părinților precum și diferite sponsorizări.Unitatea va trebui să-și creeze diferite oportunități de a atrage fonduri extrabugetare.
- Diagnoza mediului extern
- Mediul de provenienţă a elevilor: elevii provin din familii cu pregătire medie și submedie.
- Calitatea personalului didactic: calificat 100% şi cu performanţe în activitatea didactică .
- Relaţii interpersonale: sunt bazate pe colaborare, deschidere, cooperare.
- Comunicarea, circulaţia informaţiei: în şcoală există o bună comunicare între elevi, cadre didactice, părinţi, director, personal didactic auxiliar, personal nedidactic şi de îngrijire, precum şi o bună circulaţie a informaţiei în ambele sensuri.
- Ambianţa din unitatea şcolară: în şcoală domină o atmosferă de lucru, caracterizată prin implicare şi responsabilitate, prin colaborare şi sprijin reciproc.
Analiza așteptărilor în raport cu serviciile educaționale
Este cunoscut faptul că ierarhizarea unităţilor de învăţământ se face în primul rând în funcţie de rezultatele absolvenţilor săi şi abia apoi după performanţele individuale ale cadrelor didactice. Putem spune că unii dintre elevii noştri ne reprezintă cu cinste, toți elevii înscriși la Evaluarea Națională au fost repartizați conform opțiunilor exprimate.
Elevii celorlalte clase dovedesc interes deosebit pentru pregătirea lor, lucru reprezentat în rezultatele obţinute la sfârşitul fiecărui an şcolar. Astfel putem spune că peste 65% dintre elevi au obţinut rezultate foarte bune, iar 35% rezultate bune şi cu perspectivă de îmbunătăţire continuă. Nu s-au semnalat pe parcursul anului şcolar probleme majore de disciplină, sau de absenteism. Diriginţii şi învăţătorii claselor s-au implicat în activitatea educaţională a elevilor pentru a evita eventualele probleme comportamentale majore, iar atunci când au sesizat anumite probleme la elevi au luat legătura cu familiile şi alţi factori de competenţă pentru a-i ajuta pe elevi să depăşească anumite momente critice apărute în viaţa lor. Trebuie să spunem cu mândrie că în ultimii ani nu s-a înregistrat nici un caz de elev care să fi încălcat într-un fel sau altul legile şi să fie implicat în acţiuni antisociale sau de delicvenţă juvenilă. O atenţie deosebită s-a acordat activităţilor sociale şi culturale care au avut ca obiectiv principal atragerea elevilor în astfel de activităţi pentru a-i sensibiliza şi implica mai mult în viaţa societăţii. Un loc aparte l-a ocupat activităţile cu caracter civic și moral-religios organizate în colaborare cu CCDG București prin Programul Mondial ,, ECO-ȘCOALA”, cu Parohia Ortodoxă Română Păgaia prin Proiectul educațiv ,, Biserica și Școala-Unite înainte și după CENTENAR” și cu Parohia Ortodoxă Română Boianu Mare prin proiectul ,, Uniți în credință”. Aceste activităţi au avut în prim plan acţiuni de ecologizare și informare a comunității locale cu privire la protejarea mediului, iar prin activitățile derulate în parteneriat cu parohiile baza material a școlii a fost îmbunătățită cu două table flipchart, un videorproiector , iar elevii care provin din familii cu situaţii materiale precare au fost sprijiniți cu seturi de rechizite .
Părinţii consideră chiar un privilegiu, pentru copiii lor, faptul că pot fi instruiţi de un corp profesoral de înaltă ţinută profesională, dar şi de faptul că sunt formaţi în spirit cetăţenesc şi în aceeaşi măsură democratic.
- ANALIZA SWOT
- RESURSE CURRICULARE
PUNCTE TARI
v Şcoala dispune de documente curriculare oficiale: planuri-cadru, programe şcolare, metodologii de aplicare a programelor, ghiduri şi standarde de evaluare. v Curriculum la decizia şcolii diversificat,care ţine cont de dorinţele eleviilor, baza materială şi încadrare ; v Preocupari în direcţia predării cunoştinţelor prin introducerea softului educaţional ; v Surse informaţionale bogate : manuale , auxiliare didactice, bibliotecă, internet. |
v PUNCTE SLABE
v Oferta CDŞ a Şcolii nu satisface în totalitate nevoile educaţionale ale elevilor şi nu constituie întotdeauna o activitate atractivă pentru aceştia. Datorită efectivelor scăzute nu pot fi realizate grupele de copii și elevi pe baza opțiunilor lor. |
OPORTUNITĂȚI
v Comitetul Reprezentativ al părinţilor colaborează cu cadrele didactice în vederea procurării de auxiliare . v Creşterea exigenţei părinţilor faţă de serviciile pe care le oferă şcoala, disponibilitatea acestora la colaborare. |
AMENINTARI
v Nu toţi elevii au posibilitatea să-și procure auxiliare şcolare;
|
II.RESURSE UMANE
PUNCTE TARI
v Personal didactic titular calificat, majoritatea cu gradul didactic I; v Personal didactic auxiliar bine pregătit la toate compartimentele; v Personal nedidactic conștiincios și disciplinat; v Elevi dotaţi și dornici pentru activitatea de performanţă; v Participarea cadrelor didactice la cursuri de formare pe o tematică diversă; v Cadrele didactice au promovat pregatirea în domeniul IT şi au preocupări pentru predarea lecţiilor folosind noile tehnologii. |
PUNCTE SLABE
v Conservatorism în utilizarea metodelor activ-participative de predare-învăţare-evaluare la ciclul gimnazial; v Valorificarea insuficientă a datelor obţinute în urma monitorizării şi controlului activităţii didactice. Nu se ulilizează în suficientă măsură predarea pe calculator de către unele cadre didactice. |
OPORTUNITĂŢI
v Alocarea unei sume importante de la bugetul local pentru formarea continuă a cadrelor didactice. |
AMENINŢĂRI
v Scăderea numărului de copii la nivelul comunității crează probleme de încadrare cu personalul didactic. v Creşterea numărului de elevi proveniţi din familii monoparentale sau din familii emigrate în ţările UE; v Lipsa de timp a părinţilor conduce la o slabă implicare a familiei în viaţa şcolii. |
III. RESURSE MARTERIALE
PUNCTE TARI
v Şcoala dispune de un local reabilitat in totalitate , amenajat cu toate utilităţile necesare; v Şcoala deţine autorizaţie de funcţionare; 4 unitati de înv. din 4; v Baza materială bună în continuă modernizare; v Realizarea de venituri extrabugetare din donaţii şi sponsorizări; v Şcoala dispune de o bază didactică bună, înnoită permanent prin eforturi proprii, de manuale, auxiliare didactice; v Conectarea la Internet ; v Menţinerea stării de funcţionare prin activităţi de întreţinere şi reparaţii periodice. v Evidenţa și controlul în vederea recuperării pagubelor realizate de către elevi; |
PUNCTE SLABE
v Unele cadre didactice nu îşi asumă responsabilitatea gestionării şi întreţinerii bunurilor din sala de clasă; v Lipsa unui proiect cu finanţare externă; v Utilizarea incorectă a utilităţilor de către elevi.
|
OPORTUNITĂŢI
v Descentralizarea finanţării şi autonomia instituţională permit o gestionare mai eficientă a fondurilor; v Sprijin din partea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor pentru rezolvarea problemelor materiale curente v Alocarea de către Consiliul Local a fondurilor financiare necesare în vederea asigurării de condiţii materiale decente; v Programe naţionale privind cuprinderea unităților de învățământ la nivel de școală cu personalitate juridică și structuri în diferite forme de reabilitare și de dotări cu material didactic pentru laboratoare. |
AMENINTARI
v Bugetul limitat al comunităţii locale faţă de nevoile şcolii. |
IV.RELAŢII COMUNITARE
PUNCTE TARI
v Colaborarea cu Primăria, Poliția , Dispensarul sanitar uman, Grupul de pompieri Marghita, Poliția Marghita . v Proiecte de parteneriat cu bisericile ortodoxe din comunitate v Proiecte de parteneriat cu Centrul Carpato- Danubian de Geoecologie Bucuresti.Suntem prima școală din mediul rural care a participat la Programul Mondial ECO-ȘCOALA și a obținut titlul de școală eco și Steagul verde în urma activităților desfașurate. v Proiecte de parteneriat cu Consiliul Reprezentativ al Părinţilor; v Relaţii de parteneriat cu şcoli din județ și țară{Arad,Bacău, Neamț. Suceava} |
PUNCTE SLABE
v Inconsecvenţa în promovarea imaginii şcolii în comunitate. |
OPORTUNITĂŢI
v Paletă largă de oferte pentru proiectele de parteneriat; v Asistenţă de specialitate în realizarea de proiecte de parteneriat; v Lobby din partea părinţilor privind realizările şi performanţele şcolii; v Deschiderea spre colaborare a instituţiilor şi organizaţiilor din comunitatea locală la nivel de județ și țară. |
AMENINŢĂRI
v Timpul limitat al părinţilor conduce la o slabă implicare a acestora în viaţa şcolii; v Perceperea eronată de către o parte a comunităţii a problematicii vaste din activitatea şcolii.
|
- ANALIZA PEST(E)
- Factori Politico-Legali
- a) Legislaţia muncii:
- permite angajarea de către şcoală a personalului calificat;
- nu permite eliberarea din funcţie a cadrelor didactice cu performanţe scăzute .
b)Activitatea partidelor politice:
- toate partidele politice promovează măsuri si politici educaţionale menite să continue dezvoltarea si modernizarea sistemului;
- stimularea creşterii natalităţii prin facilităţile acordate mamelor pentru creşterea copiilor.
- lipsa de continuitate a măsurilor de reformă datorată alternanţei partidelor la guvernare. ·;
- c) Activitatea de lobby
- părinţii reprezintă un factor important în prezentarea realizărilor şcolii şi a performanţelor instructive-educative
- cadrele didactice din învăţământul primar colaborează cu grădiniţele din cadrul structurilor şcolii prezentând principalele realizări în activitatea instructiv-educativă şi performanţele obţinute de elevi.
B.Factori economici
- a) Activitatea economică
- reducerea activităţii economice a unor întreprinderi din zonă influenţează bugetele familiilor cu copii;
- apariţia unor firme private cu productivitate bună oferă oprtunităţi de angajare a părinților și a elevilor în viitor.
- b) Politica monetară şi valutară
- fluctuaţiile monedei naţionale în raport cu valorile de referinţă afecteză contractele de achiziţii pe termen mediu şi lung.
- c) Politica bugetară
- la nivel local politica bugetară este favorabilă şcolii, comunitatea locala este în măsură să asigure finanțare optimă și la timp, finanțarea de bază fiind cea de la stat privind dotarile și reabilitările unităților de învățământ care au creat condițiile adecvate pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ.
- d) Venitul disponibil al familiei
- scăderea veniturilor familiei generează demotivarea elevilor.
C.Factori socio-culturali
a)Atitudinea faţă de muncă:
- atitudine pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor si părinţilor.
- b) Rata natalităţii:
- scăderea anuală a numărului de copii din circumscripţia şcolara crează probleme de încadrare cu personalul didactic.
- c) Nivelul educaţional
- majoritatea elevilor provin din familii cu pregătire medie și submedie .
- d) Probleme etnice
- în comunitate coexistă armonios populaţii de etnii diferite.
e)Atitudine faţă de religie
- coexistenţa paşnică între indivizi apaţinând diferitelor religii.
D.Factori tehnologici
a)Dotarea, baza materială
- Școala Gimnazială ,,înv. Gâlgău Iosif ” Păgaia este reabilitată în totalitate, oferind condiții foarte bune de educație cu toate dotările. Școala primară nr.1 Boianu Mare este în curs de reabilitare,la P.N.nr.2 Păgaia în cadrul Proiectului comunitar privind ,,Reforma Educației Timpurii în România,, la inițiativa conducerii școlii în colaborare cu ISJ Bihor și a Consiliului local Boianu Mare s-a finalizat în anul 2016. Iar G.P.N. Boianu Mare a fost reabilitată în totalitate în anul 2018 din fondurile comunității locale.
- acces la Internet, telefonie, cablu TV
VII.CONCLUZII ÎN URMA DIAGNOZEI
A). CURRICULUM
- Oferta de discipline opţionale satisface cerinţele elevilor şi părinţilor în procent de peste 90%.
- Gama largă de activităţi extracurriculare oferă posibilitatea ca fiecare elev să desfăşoare cel puţin un tip de activitate în afara programului de şcoală.
B). RESURSE UMANE
- 80% din numărul cadrelor didactice vor aplica metode activ-participative şi diferenţiate pe particularităţi de vârstă şi individuale ale fiecărui elev;
- 40% din numărul cadrelor didactice vor efectua cel puţin un stagiu de formare în specialitate, metodica predării specialităţii sau metode de a asigura managementul eficient al clasei.
C). RESURSE MATERIALE ŞI FINACIARE
- Spaţiul şcolar funcţional la standarde ridicate de curăţenie şi igienă;
- Reducerea cu cel puţin 50% a pagubelor produse de elevi în unitatea şcolară.
- Fonduri suplimentare obţinute prin proiecte finanţate în cadrul programelor naţionale sau internaţionale.
D).RELAŢII COMUNITARE
- Creşterea cu 30% a numărului de convenţii de parteneriat încheiate cu unităţile şcolare din municipiu şi judeţ;
- Încheierea a cel puţin 3 convenţii de parteneriat cu ONG-urile locale pentru derularea de proiecte pe diferite componente educaţionale.
- STRATEGIA
- Misiune
Şcoala Gimnazială înv. Gâlgău Iosif Păgaia este o şcoală centrată pe promovarea valorilor şi principiilor democratice, pe implicarea mai largă a comunităţii în viaţa şcolii şi extinderea serviciilor şcolii pentru comunitate. Climatul educaţional al şcolii este bazat pe performanţă, competiţie transparentă şi onestă, pe cooperarea şi încurajarea iniţiativei individuale şi a inovaţiei didactice menite să susţină dezvoltarea individuală a fiecarui elev şi egalitatea de şanse prin educaţie.
- Viziune
Ne propunem să devenim una din şcolile de prestigiu din mediul rural apreciată de către elevi, părinţi şi comunitatea locală pentru eficienţa activităţii instructiv-educative, asigurarea condiţiilor materiale necesare unui învăţământ de calitate, asigurarea egalităţii şanselor tuturor elevilor, pentru rezultate deosebite în activitatea de performanţă şi pentru ancorarea şcolii în comunitatea locală şi europeană.
- Valori
Valorile promovate în instituția noastră:
- Dezvoltare instituțională: Vom urmări dotarea cu echipamente, resurse materiale și instrumente de lucru și perfecționarea continuă a personalului angajat.
- Calitate și eficiență: Vom furniza servicii de calitate, prin ameliorarea activității instructiv-educative din școală.
- Lucru în echipă: Promovarea unui stil managerial democratic (prin consultare și participarea la actul decizional) pentru a dezvolta un climat de muncă
- Colaborare: Ne propunem să devenim mai activi pe linia colaborării cu instituțiile de la nivel local, județean si național cu atribuții în domeniul educației.
- Motto
,, FIECARE COPIL ARE O ȘANSĂ PENTRU A REUȘI ÎN VIAȚĂ. AJUTAȚI-L!”
- Ținte strategice
- Curriculum la decizia şcolii diversificat şi atractiv, realizat prin consultarea elevilor şi părinţilor şi cuprinderea fiecărui elev într-o formă de educaţie extracurriculară;
2.Formarea continuă a cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor active, folosirea strategiilor şi mijloacelor moderne de educaţie, management pozitiv al clasei de elevi;
3.Prevenirea eşecului şcolar şi includerea tuturor elevilor într-o formă superioară de şcolarizare, creşterea performanţei şcolare.
4.Gestionarea, întreţinerea şi menţinerea funcţionalităţii patrimonului şcolii, dezvoltarea acestuia prin accesarea de fonduri UE.
5.Promovarea imaginii şcolii în contextul climatului concurenţial actual de descentralizare şi autonomie instituţională.
- Opțiuni strategice
Ţinta strategică |
OPŢIUNEA STRATEGICĂ | |||
Opţiunea cuurriculară | Opţiunea financiară a dotărilor materiale | Opţiunea investiţiei în resursa umană | Opţiunea relaţiilor comunitare | |
1.Diversificarea curriculum-ului la Decizia Şcolii prin consulatarea elevilor şi a părinţilor şi cuprinderea tuturor elevilor într-o formă de educaţie extracurriculară | -Aplicare de chestionare elevilor şi părinţilor;
-Creşterea atractivităţii și aplicabilității opţionalelor; -Activităţi extracurriculare complementare. |
-Achiziţionarea materialelor necesare prevăzute în programele disciplinelor opţionale;
-Identificarea surselor de finanţare; -Folosirea eficientă a dotărilor existente. |
-Stimularea materială a cadrelor didactice care realizează discipline opţionale şi activităţi extracurriculare de calitate;
|
-Extinderea parteneriatului cu părinţii şi implicarea acestora în pregătirea şi desfăşurarea activităţilor extracurriculare;
-Extinderea parteneriatului cu instituţii şi ONG-uri |
2.Prevenirea eşecului şcolar , creşterea performanţelor elevilor supradotaţi şi includerea tuturor elevilor într-o formă superioară de şcolarizare; | -Realizarea învăţământului diferenţiat pentru asigurarea incluziunii copiilor cu CES şi a elevilor mai putin dotați pentru prevenirea eşecului şcolar ;
-Creştera aportului disciplinelor opţionale și asigurarea creșterii calității în educație și asigurarea pregătiri de bază a elevilor ; -Realizarea de programe de pregătire suplimentară a elevilor capabili de performanţă. |
-Folosirea eficientă a materialului didactic şi a mijloacelor de învăţământ din dotare;
-Asigurarea fondurilor necesare pentru achiziţionarea de noi mijloace de învăţământ şi material didactic ;
|
-Motivarea şi stimularea materială a cadrelor didactice și a elevilor care obţin rezultate le competiţiile naţionale. | -Transmiterea către licee şi şcolile profesionale a fişei de caracterizare psihopedagogică a absolvenţilor ;
-Activităţi de parteneriat cu licee şi școli profesionale în vederea cuprinderii tuturor absolvenţilor clasei a VIII-a într-o formă de învăţământ |
3.Gestionarea, întreţinerea şi menţinerea funcţionalităţi patrimoniului şcolii , dezvoltarea acestuia prin accesarea fondurilor UE. | -Tematica orelor educative va cuprinde aspecte ce ţin de păstrarea şi întreţinerea bazei materiale a şcolii;
-Includerea în cadrul lecţiilor a elementelor educative de păstrare şi întreţinere a bazei materiale a şcolii ; -Realizarea unor proiecte pentru atragerea de fonduri europene nerambursabile privind îmbunătăţirea infrastructurii școlii |
-Proiecte de buget fundamentate care să acopere cheltuielile de întreţinere şi reparaţii;
-Realizarea unei execuţii bugetare echilibrate; -procurarea de fonduri extrabugetare; -Realizarea programului de achiziţii de bunuri şi servicii în condiţiile legii; -Aplicarea prevederilor regulamentului şcolar pentru recuperarea pagubelor produse de elevi. |
-asumarea răspunderii personalului didactic privind păstrarea patrimoniului şcolii;
-Implicarea membrilor consiliului de administraţie în gestionarea bunurilor şi recuperarea pagubelor;
|
-Colaborarea cu comitetele de părinţi ale claselor;
-Implicarea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor în identificarea de noi surse de finanţare. |
4. Promovarea imaginii şcolii în comunitate | -Implicarea elevilor şi cadrelor didactice în popularizarea rezultatelor şcolii în rândul părinţilor;
-Se va edita o revistă a școlii, pliante şi afişe care vor cuprinde informaţii despre realizările şcolii; -Se va asigura informarea comunităţii locale prin intermediul mass-media locală; -Realizarea de parteneriate pentru desfăşurarea de activităţi culturale în comunitate. |
-Identificarea de resurse extrabugetare pentru realizarea materialelor promoţionale;
-Asigurarea logisticii necesare pentru desfăşurarea activităţilor de mediatizare şi diseminare a informaţiilor; -Proiectul de buget va prevedea fonduri pentru premierea elevilor şi formaţiilor câştigătoare. |
-Popularizarae prin mass-media a factorilor implicaţi în activităţile de parteneriat;
-Motivarea participanţilor prin acordarea de premii. |
-Implicarea părinţilor în acţiuni de promovare a imaginiii şcolii;
-Realizarea unor activităţi extracurriculare în parteneriat cu Consiliul Reprezentativ al Părinţilor. |
- Resurse strategice/programe, activități/rezultate/criterii de evaluare/indicatori de realizare
PROGRAME DE DEZVOLTARE
Nr. Crt. | Domeniul funcţional | Obiective propuse | 2016
2017 |
2017
2018 |
2018
2019 |
2019
2020 |
2020
2021 |
||
1. | CURRRICULUM ŞI VIAŢA ŞCOLARĂ | Realizarea şi aplicarea unui chestionar pentru cunoaşterea intereselor elevilor şi părinţilor pentru disciplinele opţionale; | |||||||
Elaborarea programelor pentru disciplinele opţionale alese de elevi; | |||||||||
Proiectarea activităţilor extracurriculare şi cuprinderea tuturor elevilor într-o formă de activitate nonformală. | |||||||||
2. | RESURSE UMANE | Participarea cadrelor didactice la programe de formare; | |||||||
Creşterea calităţii procesului de predare-învăţare şi asigurarea educaţiei de bază pentru toţi elevii; | |||||||||
Perfecţionarea cadrelor didactice privind managementul clasei; | |||||||||
Implicarea cadrelor didactice în activităţi de cercetare pedagogică în vederea elaborării de materiale metodice şi instrumente de activitate didactică (fişe, teste); | |||||||||
Perfecţionarea cadrelor didactice în utilizarea calculatorului şi creşterea numărului de lecţii în Sistemul Educaţional Informatizat. | |||||||||
3. | RESURSE MATERIALE ŞI FINANCIARE | Asigurarea condiţiilor materiale optime pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ; | |||||||
Asigurarea finanţării pentru activităţi de întreţinere şi dezvoltare a patrimoniului; | |||||||||
Procurarea de fonduri extrabugetare pentru achiziţionarea de materiale şi pentru acordarea de stimulente materiale şi premii pentru performanţe şcolare şi didactice. | |||||||||
Creşterea funcţionalităţii cab. informatică | |||||||||
Gestionarea de către învăţători, diriginţi şi comitetele de părinţi ale claselor a patrimoniului din sălile de clasă; | |||||||||
Identificarea de programe de finanţare externă şi scrierea de proiecte. | |||||||||
4. | RELAŢII COMUNITARE | Realizarea unor proiecte de parteneriat cu școli din județ sau țară pe diverse teme educative, schimburi de experiență , vizite, realizări pe perioade mai îndelungate. etc. | |||||||
Identificarea de noi programe de finanţare pentru realizarea proiectului cultural “Dansuri populare locale”Dans modern. | |||||||||
Înfiinţarea une echipe din rândul elevilor în vederea depistării elevilor talentați, capabili să particpe la diferite manifestări teatrale ,dans, cântece, pictură alte preocupari cu caracter educativ, pentru stimularea și încurajarea acestora. | |||||||||
Realizarea de campanii de strângere de fonduri în parteneriat cu Consiliul Reprezentativ al Părinţilor. | |||||||||
MECANISME ŞI INSTRUMENTE DE MONITORIZARE ŞI EVALUARE
- MONITORIZAREA INTERNĂ
NR. | ACŢIUNEA | RESPONSABIL | PARTENERI | TERMEN | ÎNREGISTRAREA REZULTATELOR | INSTRUMENTE | INDICATORI |
1. | Elaborarea şi afişarea proiectului de dezvoltare instituţională | Director prof. Goman Claudia Sanda | -şefii comisiilor metodice;.Todoran Florentina, Vușcan Andrea, Goman Florin
-comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii resp. educație permanentă |
Sept 2019 | -produsul final | -fişă de apreciere | -criteriile de realizare a PDI |
2. | Curriculum la Decizia Şcolii: proiectare şi aplicare | Prof.Chiş Monica | -şefii comisiilor metodice, profesori înv.primar și preșcolar, prof. specialitate | 2019/2020 | -proiect CDŞ | -fişe de evaluare | -standardele de evaluare |
3. | Înscrierea la cursuri de formare | Prof. Șandor Luminița | -responsabil de formare continuă | Pe parcursul derulării proiectului | -în baza de date a școlii | -liste de prezenţă la cursuri | -număr de cadre didactice participante |
4. | Starea de funcţionalitate a clădirilor | Director prof. Goman Claudia Sanda | – profesori înv.primar și preșcolar, diriginţi, personal administrativ | -săptămânal | -registrul de evidenţă a reparaţiilor | -analize, rapoarte | Volumul cheltuielilor pentru reparaţii curente. |
5. | Proiecte de parteneriat în derulare sau în pregătire | Prof. Horgos Anamaria. | -responsabil cu proiecte şi programe educaţionale, cadre didactice | -lunar | -în baza de date a şcolii | -analize, fişe de evaluare | -număr proiecte |
6. | Imaginea şcolii reflectată în mass-media | Director prof. Goman Claudia Sanda | -responsabil cu promovarea imaginii şcolii, cadre didactice | -săptămânal | -in baza de date a scolii | -situaţii statistice |
- MONITORIZARE EXTERNĂ – Va fi realizată de reprezentanţii ISJ , MEN.
- EVALUARE INTERNĂ
NR. | ACŢIUNEA | RESPONSABIL | PARTENERI | TERMEN | ÎNREGISTAREA REZULTATELOR | INSTRUMENTE | INDICATORI |
1. | Disciplinele opţionale realizate în urma chestionării elevilor şi părinţilor | Director prof. Goman Claudia Sanda | Responsabil cu disciplinele optionale, cadre didactice implicate | -la finalul acţiunii | -în baza de date a şcolii | -chestionare, fişe de apreciere, fişe de analiză a documentelor | -descriptori de performanţă, număr persoane chestionate, număr discipline opţionale realizate |
2. | Creşterea calităţii procesului de predare învăţare reflectată în rezultatele elevilor | Director
prof. Goman Claudia Sanda |
-comisia pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământ. | -semestrial | -în baza de date a şcolii | -analize, statistici | -numărul cadrelor didactice formate, numărul elevilor promovaţi şi cu rezultate de performanţă |
3. | Situaţia spaţiilor de învăţământ şi a clădirilor şcolare | Director
prof. Goman Claudia Sanda |
-responsabil cu starea clădirilor,învățători diriginți | -semestrial | -în baza de date a şcolii | -analize, rapoarte | -creşterea/scăderea cheltuielilor de întreţinere |
4. | Proiecte de parteneriat realizate | Director
prof. Goman Claudia Sanda |
-responsabil cu proiecte şi programe educative | -semestrial | -în baza de date a şcolii | -analize | -Numărul de proiecte de parteneriat aprobate |
5. | Realizări ale şcolii reflectate în mass media locală şi naţională | Director
prof. Goman Claudia Sanda |
-responsabil cu promovarea şcolii | -lunar | -în baza de date a şcolii | -statistici, rapoarte | -numărul de apariţii pozitive în mass-media |
4.EVALUARE EXTERNĂ
Va fi realizată de reprezentanţii ISJ , MEN.
Director : prof.Goman Claudia – Sanda
MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE
ŞCOALA GIMNAZIALĂ „ÎNV. GÂLGAU IOSIF” PĂGAIA
COM. BOIANUL MARE
JUD.BIHOR
TEL/FAX 0359428940
Dezbătut/Avizat CP: 09.10.2019
Aprobat CA :10.10.2019
Nr.870 din 10.10. 2019
PLAN OPERAȚIONAL
AN ŞCOLAR 2019-2020
PROGRAMUL DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A OFERTEI EDUCAŢIONALE A ŞCOLII | ||||||
ŢINTĂ STRATEGICĂ:ASIGURAREA CALITĂŢII PROCESULUI INSTRUCTIV –EDUCATIV C.D.Ş. ÎMBUNĂTĂȚIT | ||||||
ACTIVITATEA | REZULTAT | TERMEN | RESPONSABILI | RESURSE | INDICATORI DE PERFORMANŢĂ | BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE |
1.Aplicarea de chestionare părinţilor şi elevilor referitoare la oferta de discipline opţionale din anul şcolar trecut şi propuneri pentru anul şcolar în curs | -realizarea unui CDŞ care să ţină seama şi de propunerile elevilor şi părinţilor | Oct. 2019 | -director prof. Goman Claudia Sanda
Resp.curriculum prof. Chiş Monica -învăţători -diriginţi |
-elevi
-părinţi -cadre didactice -chestionare |
-cel puţin 4 propuneri vor fi incluse în CDŞ | |
2.Prelucrearea datelor oferite de chestionare, prezentarea proiectului CDŞ în Consiliul profesoral, în şedinţele cu părinţii şi în orele de dirigenţie | -proiect CDŞ unanim apreciat de către elevi, părinţi şi cadre didactice. | Nov. 2019 | -director
|
-baza de date
-învăţători -diriginţi |
-proiectul CDŞ va fi aprobat cu peste 90% din voturi | |
3. Testarea opţiunilor elevilor privind CDŞ 2020-2021 | -paleta largă a disciplinelor opţionale oferă elevilor posibilitatea alegerii opţionalului dorit | Ian. 2020 | -director
-învăţători -diriginţi |
-tabele nominale cu opţiuni | -toţi elevii vor opta pentru minium un opţional din oferta CDŞ |
PROGRAMUL DE FORMARE A CADRELOR DIDACTICE | ||||||
ŢINTĂ STRATEGICĂ: FORMAREA CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE PENTRU APLICAREA METODELOR ACTIVE, FOLOSIREA STRATEGIILIOR ȘI MIJLOACELOR MODERNE DE EDUCAȚIE, MANAGEMENT POZITIV AL CLASEI DE ELEVI | ||||||
ACTIVITATEA | REZULTAT | TERMEN | RESPONSABILI | RESURSE | INDICATORI DE PERFORMANŢĂ | BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE |
1. Identificarea cadrelor didactice care nu au participat la cursuri de perfecţionare în specialitate şi metodica predării. | -existenţa în colectiv de cadre didactice care nu au participat la perfecţionare în ultimii 5 ani | Sept 2019 | -director
-responsabil cu perfectionarea Șandor Luminița |
cadre didactice | -80% dintre profesori optează pentru participarea la un curs de formare | – acoperirea unei părți din cheltuiei pentru perfecționare |
2.Informarea cadrelor didactice cu oferta de formare a CCD. | -cadrele didactice care îşi manifestă interesul de a participa la perfecţionare. | Oct. 2019 | -director
-responsabil cu formarea continuă |
Cadre didactice | -80 % dintre profesori îndeplinesc condiţiile de participare la formare | |
3.Participarea cadrelor didactice la activităţi de formare continuă | -10% dintre profesori vor participa la un stagiu de formare pentru obtinerea gradelor didactice | Oct.2019-iun. 2020 | -director
|
Cadre didactice | -toate cadrele înscrise vor absolvi stagiul de formare |
PROGRAMUL DE ASIGURARE A PREGĂTIRII DE BAZĂ A ELEVILOR ŞI DE CREŞTERE A PERFORMANŢELOR ŞCOLARE | ||||||
ŢINTĂ STRATEGICĂ: PREVENIREA EȘECULUI ȘCOLAR ȘI INCLUDEREA TUTUROR ELEVILOR ÎNTR-O FORMĂ SUPERIOARĂ DE ȘCOLARIZARE, CREȘTEREA PERFORMANȚEI ȘCOLARE | ||||||
ACTIVITATEA | REZULTAT | TERMEN | RESPONSABILI | RESURSE | INDICATORI DE PERFORMANŢĂ | BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE |
1.Aplicarea diferenţiată a sarcinilor de lucru pentru elevii cu probleme de învăţare, elaborarea şi realizarea palnului de intervenţie personalizat, precum şi a curriculum-ului adaptat. | -promovarea reală a tuturor elevilor | Iun 2020 | -director
-şefi comisii metodice ,ed. înv. |
-elevi
-părinţi -cadre didactice |
-scăderea cu 50% a numărului de corigenţi | |
2.Organizarea, planificarea şi realizarea pregătirii pentru performanţă. Asigurarea notării ritmice a elevilor, pe baza competenţelor deţinute şi a unei evaluări obiective. Asigurarea pregătirii de bază pentru E.N. 2020, pe baza analizei rezultatelor obţinute şi întocmirea unor planuri de pregătire adaptate . | -elevi foarte bine pregătiţi, capabili să obţină rezultate de performanţă la concursurile şi olimpiadele şcolare, elevi motivaţi pe baza notelor obţinute, în urma evaluărilor | iun. 2020
lunar |
-director
-şefi de comisii metodice, Comisia pentru monitorizarea notarii ritmice, cadre didactice |
-elevi
-părinţi -cadre didactice |
-creşterea cu 25% a numărului de premii, nr. de note acordate, ritmicitatea acestora,felul evaluării. | -performanţe apreciate cu premii în bani din fondul de premiere. |
PROGRAMUL DE REPARAŢII ŞI ACHIZIŢII | ||||||
TINTĂ STRATEGICĂ: GESTIONAREA, ÎNTREŢINEREA ŞI MENŢINEREA FUNCŢIONALITĂŢII PATRIMONIULUI ŞCOLII, DEZVOLTAREA ACESTUIA PRIN ACCESAREA DE FONDURI UE | ||||||
ACTIVITATEA | REZULTAT | TERMEN | RESPONSABILI | RESURSE | INDICATORI DE PERFORMANŢĂ | BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE |
1.Gestionarea şi întreţinerea patrimoniului din clase | -ambient şcolar igienic şi plăcut | 2019-2020 | -învăţători
-diriginţi |
-elevi
-părinţi -personal administrativ |
-scăderea cu 50% a pagubelor realizate de către elevi | -Consiliul Reprezentativ al Părinţilor |
2.Achiziţionarea de materiale didactice, de calculatoare, aparatură audio, table şcolare moderne | -creşterea calităţii actului didactic | Sep.2019
iun.2020 |
-director | -calculatoare
videoproiectoare |
-creşterea cu 30% a dotarilor materiale | -venituri proprii, sponsorizări |
3. Finalizarea lucrărilor de reabilitare la Școala primară nr. 1 Boianu Mare | -reabilitarea interiorului sălilor de clasă și a holului la Școala primară nr.1 Boianu Mare | Aug.2020 | -director ad. financiar de patrimoniu | Ministerul Dezvoltării şi Consiliul local | – reabilitarea sălilor de clasă | -guvernul României prin programul de reabilitare a unităţilor de învaţământ |
4. Zugrăvirea sălilor de clasă, a holurilor şi grupurilor sanitare | -crearea de condiţii igienice în spaţiul şcolar | Aug.2020 | -director, ad. financiar de patrimoniu | -consiliul local
-personal administrativ |
-mediu ambiant igienic şi estetic | -consiliul local
|
5. Efectuarea unor lucrari de reabilitare la Școala cu personalitate juridică și la structuri | -asigurarea condiţiilor de igienăși a integrității fizice și psihice a elevilor/ preșcolarilor | Aug.2020 | -director | I.S. J. Bihor | -autorizarea tuturor unităţilor de înv. | -consiliul local
|
PROGRAMUL DE INCLUDERE A ŞCOLII ÎN CIRCUITUL DE VALORI LOCALE , NAŢIONALE, EUROPENE | ||||||
ŢINTĂ STRATEGICĂ: PROMOVAREA IMAGINII ŞCOLII ÎN CONTEXTUL CLIMATULUI ACTUAL DE DESCENTRALIZARE ȘI AUTONOMIE INSTITUȚIONALĂ | ||||||
ACTIVITATEA | REZULTAT | TERMEN | RESPONSABILI | RESURSE | INDICATORI DE PERFORMANŢĂ | BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE |
1. Dezvoltarea de relaţii de parteneriat cu instituţii din județ | -integrarea activităţilor elevilor şi cadrelor didactice în viaţa spirituală a judeţului | Sem I , II. | -director -consilier proiecte şi programe educative | -elevi
-părinţi -cadre didactice |
-creşterea cu 15% a numărului de proiecte de parteneriat | |
2. Popularizarea prin intermediul mass-media a factorilor implicaţi în activităţi de parteneriat | -comunitatea face cunoştiinţă cu realităţile şi preocupările şcolii | 2019-2020 | -director
-consilier proiecte şi programe educative si responsabil cu imaginea şcolii |
-elevi
-părinţi -cadre didactice |
-minimum 2-3 apariţii în mass media pe semestru | |
3. Implicarrea părinţilor în acţiuni de promovare a imaginii şcolii, realizarea de serbări, carnavaluri, mese rotunde | -dezvoltarea relaţiei şcoală-familie | Sem I ,II | -director -responsabil educație permanentă Horgoș Anamaria | -elevi
-părinţi -cadre didactice |
-organizarea unor activităţi lunare | -bugetul Consiliului Reprezentativ al Părinţilor |
4. Relizarea unor activități culturale , tradiții și obiceiuri, dansuri | – fiecare elev sa fie cuprins intr-o activitate extracurriculară în care
să –şi poată exprima inclinaţiile şi aptitudinile -susţinerea de spectacole |
Pe parcursul anului şcolar | -director
-coordonator pentru proiecte și programe comunitare |
-elevi
-părinţi -cadre didactice |
– creşterea numarului de elevi, participanţi la activităţi culturale | -bugetul Consiliului Reprezentativ al Părinţilor și Consiliul local |
DIRECTOR,
prof. Goman Claudia-Sanda